top of page

Mitől lehet egy amerikai multi története tanulságos? A Tupperware története: Sikertörténetből csőd...

  • Szerző képe: Tamás Oskó
    Tamás Oskó
  • 2024. dec. 18.
  • 3 perc olvasás

Frissítve: 2024. dec. 23.

Mit tanulhatunk mi belőle?


Tudtad, hogy a Tupperware, amely évtizedekig uralta a műanyag konyhai termékek piacát, nemrégiben csődöt jelentett és kivonul Európából?

Hogyan jutott idáig a kelesztőtáljairól és ikonikus partiairól híres márka, a 2024-ben 77 éves vállalat? És ami talán még fontosabb: mit tanulhatunk ebből a történetből mi magunk, mint egyszerű vállalkozók, cégtulajdonosok, vagy vezetők?



A Tupperware-t 1946-ban alapították az Egyesült Államokban, és az innovatív, légmentesen záródó tárolóedényei hamar forradalmasították a háztartásokat. A márka azonban nemcsak a termékei miatt vált híressé, hanem a különleges értékesítési modellje révén is. A "Tupperware-partik" lehetőséget adtak az embereknek arra, hogy otthoni környezetben próbálják ki és vásárolják meg a termékeket, miközben közösségi élményeket is szereztek. Ez a modell évtizedeken át sikeresen működött, hiszen egyszerre volt szórakoztató és személyes.

A parti rendszer valójában a közösségi élményre és a személyes kapcsolatokra épített és bizonyos vállalkozásoknál épít még ma is... A házigazdák, akik gyakran maguk is lelkes vásárlók, bemutatták a termékeket barátaiknak, és közvetlenül az értékesítésből profitáltak. A módszer rendkívül újszerű volt a maga idejében, hiszen közvetlen kapcsolatot teremtett a vásárlók és az eladók között, szemléltetve a piac közösségi hatásait, a csoport pszichológiáját és döntést segítő erejét...


  • Tehát hatékony volt és működött! De mi történt az idő múlásával?

  • És mit jelent az pontosan, hogy egy cég csődöt jelent?


A Tupperware fénykora az 1950-es és 60-as évekre tehető, amikor a termékeik iránti kereslet az egekbe szökött.

Azonban az évtizedek múlásával több alapvető kihívás is megjelent:


  • Fogyasztói szokások változása: Az internet és az online vásárlás megjelenése drasztikusan átalakította a vásárlói piacot. A fiatalabb korosztály tagjai már nem akarnak időt szánni a parti rendszerre, inkább kényelmesen, otthonról vásárolnak.

  • Új versenytársak felbukkanása: Számos olcsóbb alternatívát kínáló márka jelent meg, amelyek hasonló funkciókat ígérve, gyakran alacsonyabb áron.

  • Innováció hiánya: Bár a Tupperware termékei hosszú ideig megbízhatónak számítottak, a cég nem tudott lépést tartani a modern háztartási eszközök fejlődésével.

  • Piaci stratégiák gyengesége: A vállalat nem tudta megfelelően kihasználni az e-kereskedelem nyújtotta lehetőségeket, nem alkalmazkodott az online tér kihívásaihoz.


Mindezek egyenként is kezelendő szindrómák egy-egy vállalkozás életében, együttesen, pedig stratégiai fordulatokat igényelnek a vezetés részéről.


Azonban ha már mindez a fizetésképtelenség felé sodorta a céget, akkor sincs minden veszve... Ugyanis, a csőd nem feltétlenül a végleges megszűnést jelenti, hanem inkább azt a pillanatnyi állapotot, hogy egy vállalat már nem tudja teljesíteni a pénzügyi kötelezettségeit, tehát mindez pusztán egy ön- és Partner védelem, a sajátos jogi és pénzügyi értelmében....


Ilyenkor ugyan jogi védelem alá kerül, de ez komoly határidőket, szakértő mentort - csődbiztos - rendel ki a bíróság, hogy vagy újjászervezze működését vagy a sikertelen csődeljárást követően felszámolás fizetésképtelenségi eljárásban zárja a működését. A csődeljárás előkészítése, eredményes lefolytatása adósi oldalról komoly erőfeszítéseket igényel, amely során a szakértő közreműködése leveszi a cégvezető, cégtulajdonos válláról a – speciális szakértelmet igénylő - terheket.


Összegezve a Tupperware előtt tornyosuló kihívásokat:

  • Piaci változások: Az online vásárlás gyors térhódítása és a fogyasztói szokások változása háttérbe szorította a cég értékesítési modelljét.

  • Költségek növekedése: Az alapanyagárak emelkedése és a logisztikai nehézségek rontották a cég pénzügyi helyzetét.

  • Innováció hiánya: A versenytársak gyorsabb innovációval és szélesebb termékválasztékkal előzték meg a Tupperware-t.


Mit tanulhatunk ebből?

  • Alkalmazkodóképesség vagy - divatosan - agilis működés: Az egyik legfontosabb tanulság, hogy a piac folyamatosan változik, és csak azok a vállalatok maradnak versenyképesek, amelyek képesek gyorsan alkalmazkodni az új trendekhez.


  • Innováció: Az innováció hiánya hosszú távon még a legnagyobb neveket is hátráltathatja. Az állandó fejlődés és megújulás kulcsfontosságú. Ami nem kidobott idő és nem kidobott pénz!


  • Közösségi modell fontossága: Bár a Tupperware-partik sikere csökkent, a közösségi élmény és az emberi kapcsolatok továbbra is erős tényezők lehetnek az üzleti életben, még ha azok fóruma az offline térből, az online térbe tolódnak át.


A Tupperware története emlékeztethet minket arra, hogy még a legsikeresebb vállalatok is kerülhetnek nehéz helyzetbe.


De vajon ez egy korszak vége, vagy lehetőséget ad egy új kezdetre?


Csak az idő fogja megmondani, hogy a Tupperware képes lesz-e új vizekre evezni, és visszaszerezni helyét a piacon...


Mi, mint vállalkozók és fogyasztók, tanulhatunk ezekből a történetekből, és emlékeztethetjük magunkat arra, hogy minden válság magában hordozza az újjászületés lehetőségét. Vagy ha ennek képességét önállóan nem érezzük, mi is itt vagyunk!


A Leascenter Kft. 30 éve segíti a vállalkozásokat nehéz vagy épp növekedési fázisukban. Pénzügyi, jogi és operatív menedzsment háttere Partnerei segítségével gyakorlatilag szinte minden helyzetre kínál tapasztalati tanácsot, elérhető és belátható költségek mellett!


Keressen minket, tájékozódjon és legfőképpen merjen szembenézni saját helyzetével késedelem nélkül… 


Tanácsom Önnek kedves Vezető, Tulajdonos az, hogy minden nehéz helyzetre lehet válságstratégiát kidolgozni és minden jobb, mint sodródnia a körülményeknek kiszolgáltatva…


Dr. Kispál Beáta

Leascenter Kft.

Tulajdonos, Ügyvezető


 
 
 

Comments


bottom of page